چهارشنبه، مرداد ۱۶، ۱۳۸۷

اعدام يعقوب مهر نهاد ،يادآور دادگاههاي مخوف و اعدامهاي دهه 60

يكي از سياه ترين دوران هاي پس از انقلاب ، سالهاي وحشت بار دهه 60 است . در اين سالها حاكمان اسلامي تازه از راه رسيده با سوء استفاده از شرايط جنگي حاكم بر كشور و غفلت مردم از شرايط داخلي و توجه ويژه به جنگ و جبهه ، تا توانستند مخالفان و منتقدان خود را تصفيه فيزيكي كردند . تقريبا از همان ماههاي ابتدايي پس از انقلاب ، تندروهاي اسلامي دنبال بهانه اي مي گشتند تا به واسطه آن ، حذف گسترده مخالفان و منتقدان خود را آغاز كنند و ميدان قدرت و سياست را به طور كامل قبضه و خيالشان را براي سالها آسوده كنند . رهبران وقت سازمان مجاهدين با خامي و خودخواهي خود اين بهانه را به بهترين شكل ممكن به دست حكومت دادند و با شروع درگيري مسلحانه كه در 30 خرداد 1360 به اوج خود رسيد ، زمينه سازي براي شروع يكي از بزرگترين جنايات در طول تاريخ ايران را براي گروهي از حاكمان تندروي اسلامي در حكومت فراهم آوردند . (1) از همان فرداي روز 30 خرداد ، دستگيري ها و اعدام ها شروع شد و اين فقط دامن رهبران و اعضاي سازمان مجاهدين را نگرفت بلكه همه گروهها و افرادي كه به نوعي نسبت به حكومت جديد ابراز مخالفتي كرده بودند هم در اين آتش گرفتار شدند و سوختند .

اوج اعدامها مربوط به مردادماه سال 67 و پس از عمليات " مرصاد " ( فروغ جاويدان ) است ( در چنين روزهايي ) كه گفته مي شود اين بار با دستور مستقيم آقای خمینی هزاران جوان و نوجوان ، اكثرا وابسته به گروههاي چپ ، كه برخي از آنها در حال گذراندن روزهاي پاياني دوران محكوميت خود بودند ، يك شبه و در دادگاههاي غيرعلني و حتي بدون محاكمه اعدام شدند . حتي برخي از مسئولين كه با اين اعدامها مخالفت مي كردند به نوعي به حاشيه رانده شده و مغضوب حكومت شدند .

آمار متفاوتي از تعداد قربانيان اين سالها گزارش شده است و تا به امروز لیستی شامل 5000 نفر از اين افراد تهيه شده است ولي برخي ، آمار قربانيان اين جنايت بزرگ را تا 000/30 نفر تخمين زده اند .

پس از آن سالها كمتر پيش آمد كه حكومت زنداني سياسي – عقيدتي را به اعدام محكوم كند و اگر هم چنين موردي اتفاق مي افتاد بعد از مدتي حكم لغو و تعديل ميشد هر چند كه روش حذف مخالفان به شيوه اي ديگر توسط سعيد امامي و يارانش ادامه يافت و در طول 10 سال پس از سال 67 نزديك به 120 نفر از منتقدان جهموري اسلامي به قتل رسيدند ولي هيچ گاه حذف فيزيكي مخالفان و منتقدان سياسي حالت علني به خود نگرفت .

تا اينكه متاسفانه ديروز ، يكي از شوك آورترين اخبار در طول چند سال گذشته منتشر شد .

" يعقوب مهر نهاد روزنامه نگار و فعال مدني و دبير انجمن جوانان صداي عدالت روز دوشنبه پس از يك سال و سه ماه بازداشت در زندان زاهدان اعدام شد . يعقوب مهرنهاد كه مدتي هم سرپرست روزنامه مردم سالاري در استان سيستان و بلوچستان بود در آستانه روز خبرنگار و علي رغم اينكه كميسيون عفو استان خواستار عدم اجراي حكم اعدام شده بود ، با تاكيد مراجع عالي قضايي اعدام شد !! "

مهرنهاد در يك دادگاه غير علني و بدون حضور هيات منصفه ، وكيل و حتي خانواده اش به اتهام همكاري با گروهك تروريستي جندالله ، به اعدام محكوم شد .

مرداد ماه تابستان 87 ، دادگاهي غير علني كه در آن متهم حتي از كمترين حقوق براي دفاع از خود برخوردار نيست ، روزنامه نگار و فعال سياسي را به اعدام محكوم مي كند ،همان گروه و يا وابستگان آناني كه جنايت مرداد 67 را رقم زدند ، دوباره بر مسند قدرت نشسته اند ، شباهت غريبي بين اين دو مرداد است .واقعيت اين است كه گروهي در حكومت دوباره به دنبال حذف فيزيكي گسترده مخالفان و منتقدان است ، هر چند شرايط فعلي امكان حذفي به گستردگي تصفيه مخالفان در سالهاي 60 را به اينان نمي دهد (2) ولي متاسفانه در روزهاي آينده باز هم بايد شاهد شنيدن چنين خبرهايي باشيم . فرزاد كمانگر ، معلم كرد، تنها يكي از دهها نفري است كه اين روزها زير تيغ روزگار مي گذراند .

در همين ارتباط :

وبلاگي كه ديگر به روز نخواهد شد

به کدامين گناه يعقوب مهرنهاد به دارآويخته شد؟

اطلاعيه کانون زندانيان سياسی ايران (در تبعيد) در رابطه با اعدام يعقوب مهر نهاد

اعتصاب يک روزه وب لاگ نويسان به خاطر اعدام يعقوب مهرنهاد

آنک قصابانند بر گذرگاه ها مستقر

اعدام یعقوب مهرنهاد، شوکی بر فعالان مدنی!

اعدام دو نفر در ایران به اتهام 'ارتباط' با جندالله

حکم اعدام انورحسین پناهی و ارسلان اولیایی، دو فعال کرد، تایید شد

یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال مدنی، اعدام شد

اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷

عکس دستجمعی

قتل عام تابستان ١٣٦٧ درمشهد

پي نوشت :

۱- دو ماهنامه چشم انداز ایران كه با مديريت مجاهد نستوه ، مهندس لطف الله ميثمي منتشر مي شود ، از دو الي سه سال گذشته اقدام به مصاحبه با مطلعين و حتي كساني كه به نحوي در اين ماجرا درگير بوده اند كرده است . مصاحبه ها به نظر من فوق العاده خواندني و جذاب است كه توصيه مي كنم حتما پيگيري و مطالعه كنيد . سعي خواهم كرد مجموعه كامل اين مصاحبه ها را جمع آوري و براي دانلود در اختيار شما قرار دهم .

2- شرايط فعلي قطعا چنين امكاني را در حد گسترده به جنايت پيشگان نمي دهد . بيهوده نيست كه اين روزها ، گروهي اين چنين بر طبل جنگ مي كوبند . شرايط جنگي و آشفته بازار ، بهترين فرصت براي يك تصفيه گسترده ديگر است . البته جنگي كه بتوانند تمامش كنند و پس از اتمام هنوز هم بر مسند قدرت باشند !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر