شنبه، آذر ۱۶، ۱۳۸۷

حکومت عتیقه ها!!

1- « انتخابات آزاد » واژه مظلوم و غريبي شده است كه حاكمان اسلامي با سوء استفاده از معناي حقيقي آن ، معمولا از آن براي نشان دادن اوج " آزادي هاي سياسي " در ايران و اينكه مردم كشورشان حق انتخاب مستقيم حاكمان شان را دارند استفاده مي كنند و بعضا تا آنجا پيش مي روند كه مدل انتخاباتي كشورهايي نظير آمريكا را مدلي ميدانند كه در آن حق انتخاب مستقيم حاكمان از مردم سلب شده است !!

انتخابات آن هم از نوع آزادش در ايران ، تبديل به برگزاري نمايش هاي مسخره و مضحكي شده است كه حاصلي جز توهين به شعور مردم و تحميل هزينه هاي سنگين مالي براي آنان نداشته است هر چند در سوي ديگر ماجرا ، " كارگردانان " اين نمايش ها نهايت استفاده را از آن برده اند . تجربه برگزاري انتخابات در سالهاي اخير نشان مي دهد كه حتي اگر به فرض محال انتخاباتي صد در صد سالم از نظر عدم تقلب در شمارش آرا هم برگزار شود ، نحوه چيدمان كانديداها به گونه اي است كه نهايتا درصد سهم مردم در انتخاب گزينه مورد نظرشان را به صفر مي رساند . نتيجه برگزاري چنين انتخاباتي به حكومت رسيدن و در حكومت ماندن گروه بي كفايت محدودي شده است كه نزديك به سه دهه است هر روز تصاوير و سخنان خسته كننده و تكراري شان را در رسانه ها مي بينيم و مي شنويم و چوب سوء مديريت شان را مي خوريم .

2- سه روز پيش مجلس هشتمي ها ميزبان " همايش سي سال قانون گذاري و نظارت " بودند كه حضور جمع كثيري از چهره هاي حكومتي – سياسي در آن چشمگير بود . جداي از حاشيه هاي فراواني كه اين همايش از قبيل عدم حضور احمدي نژاد به رغم دعوتي كه از وي براي شركت در اين مراسم شده بود و همچنين دعوت و حضور شخصيت هايي چون عزت الله سحابي ، هاشم صباغيان و اعظم طالقاني ، داشت بخش هايي از سخنان برخي از سخنرانان اين همايش هم با حاشيه هاي ظريفي همراه بود . هاشمي رفسنجاني كه چند ماهي است با سخنان و مواضعي كاملا متفاوت از گذشته ظاهر شده است ، در ابتداي سخنانش با بيان جمله اي ظريف و كنايه آميز از برخي چهره هاي حاضر در جلسه با عنوان « عتيقه » ياد كرد : «چهره هايي که در اين مراسم هستند از ذخاير پارلماني هستند و در بخش اجرا و قضا درياي ديگري از ذخاير و عتيقه ها وجود دارد» كه اين جمله رفسنجاني با خنده و همهمه چند ثانيه اي حضار همراه بود . هر چند مهدي كروبي دقايقي بعد كه در پشت تريبون قرار گرفت اين جمله كنايه آميز رفسنجاني را بي پاسخ نگذاشت و با بيان جمله اي غير مستقيم هاشمي را رئيس عتيقه ها ناميد : «منظور از عتيقه يي که آقاي هاشمي عنوان کرد اين بود که آنها چهره هاي قديمي و با اهميتي هستند و معني بدي ندارد. در زمان رياست مجلس سوم آقاي هاشمي گاهي نمايندگان را نمايندگان عوام خطاب مي کرد که من هم به ايشان مي گفتم که اگر ما نمايندگان مجلس عواميم شما هم رئيس مجلس عوام هستيد.»

در هر صورت منظور رفسنجاني از بيان اين جملات هر چه كه بوده است ،حاكميت چندين ساله گروهي محدود ، حقيقتي است انكار ناپذير و نتيجه انتخاباتي فرمايشي و ناسالم و تا زماني كه ساز و كار برگزاري انتخابات آزاد و مبتني بر راي مردم فراهم نشود ، همچنان بايد شاهد حضور همين گروه محدود عتيقه ها در حكومت باشيم ، به راستي انتخابات آزادي كه مسئولين از آن دم مي زنند چگونه انتخاباتي است كه گروهي را به ناحق سي سال در راس قدرت نگه داشته است ؟ برگزاري انتخابات به شيوه كنوني تفاوت چنداني با مكانيزم به قدرت رسيدن حاكمان در كشورهايي نظير عربستان و سوريه كه حكومت به عنوان ارث پدري شان در دست يك خانواده و گروه دست به دست مي چرخد نمي كند و نتيجه اي جز « دهان سوخته » براي مردم ندارد !!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر