شنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۸۷

دو عكس و يك دنيا حقيقت تلخ !

اگر از هالي پيگير « اخبار روز » هستيد ، يقينا تا به امروز اين عكس را ديده ايد و در جريان اخبار مربوط به آن قرار گرفته ايد . عكس مربوط به هزاران لاك پشت بخت برگشته ايست كه زنده زنده در آتش سوزي هاي عمدي « تالاب پريشان » سوخته اند ! هر وقت اين عكس را مي بينيم و به همراه آن كلمه « تالاب » را هم مي شنوم ، ناخودآگاه ياد آن داستان معروف كتاب فارسي دوره دبستان مي افتم كه احتمالا در طي سالهاي اخير و در جريان اصلاح كتب درسي ، حذف شده است ولي بد نيست قبل از پرداختن به اصل موضوع و به بهانه اين اتفاق يادي از آن داستان و نتيجه گيري زيركانه نويسنده آن بكنيم . داستان لاك پشتي كه هوس كرد از « بركه اي » كه سالها در آن زندگي كرده بود به جاي خوش آب و هوا تري مهاجرت كند و براي رسيدن به اين مقصود از دو لك لك همسايه اش كمك خواست . عاقبت كار چنين شد هنگاهي كه برفراز آسمان ها بود ، دهانش كه با آن چوبي را گرفته بود و به وسيله دو لك لك حمل مي شد را باز كرد و هنگامي بر « دهاني كه بي موقع باز شود » لعنت فرستاد كه كار از كار گذشته بود . حقيقتا هم بايد بر « دهاني كه بي موقع و بيهوده باز مي شود » لعنت فرستاد كه گاهي اوقات واقعا فاجعه مي آفريند. فاجعه اي كه شراره هاي خشم و كينه اش نه انسان مي شناسد و نه حيوان ، نه جاندار و نه بي جان ، همه را به كام زهر آگين اش مي كشاند و خلاصي از آن به آساني امكان پذير نيست . بگذريم ........

و اما اصل ماجراي « تالاب پريشان » از اين قرار است كه يك شركت راهسازي كه يقينا يا وابسته به « سپاه پاسداران » يا « بنياد مستضعفان » و يا « آستان قدس رضوي » است مثل هميشه و در راستاي صرفا خدمت رساني به مردم و نه پر كردن جيب گشاد خودشان ، براي ساختن يك راه روستايي از دل تالاب نيمه جان پريشان و بدون توجه به حيات وحش منطقه و تالاب ، اقدام به آتش زدن عمدي نزديك به 30 هكتار از نيزارهاي تالاب كرده است كه در جريان اين آتش سوزي ها كه آخرين مورد آن تقريبا دو هفته پيش بوده است هزاران لاك پشت ، مار ، و پرنده هايي كه در آنجا مي زيسته اند ، زنده زنده در آتش سوخته اند ! جالب اينكه با احداث اين جاده مسير رفت و آمد روستائيان تنها 20 دقيقه نسبت به جاده قديم آن نزديكتر مي شود ! تا به امروز كه نزديك به دوهفته از آخرين مورد آتش سوزي مي گذرد ، هيچ واكنش قاطعي از جانب مسئولين مربوطه صورت نگرفته است . نه كسي به خاطر بروز اين فاجعه استعفا داده است !!!! و نه خواهد داد . از قرار معلوم اين موضوع به اندازه اي براي مسئولين مربوطه بي اهميت بوده است كه حتي زحمت توجيه و لاپوشاني آن را هم به خود نداده اند ! واقعيت هم همين است ، در كشوري كه جان انسان به معناي حقيقي كلمه « بي ارزش » است و بنا بر آمار منتشر شده از جانب خود حكومت ، در طي سي سال گذشته نزديك به يك ميليون نفر انسان بي گناه در جاده هاي غير استاندارد و فرسوده آن به كام مرگ كشيده شده اند و خم به ابروي هيچ كدام از آقاها و آقازاده هاي مسئول نيامده است ، توقع و تصور استعفا براي مرگ لاك پشت و مار ، چيزي در حد رويا و شايد فراتر از آنست !!

و اما اين عكس مربوط است به آتش سوزي هاي گسترده اخير در جنگلهاي استراليا . به رفتار مامورين با حيواناتي كه در محاصره آتش گرفتار آمده اند توجه كنيد . فكر نمي كنم نياز به هيچ توضيح اضافه اي باشد . قضاوت با خود شما !!

در همين ارتباط :

آتش سوزي در تالاب پريشان

تالاب پريشان آسفالت مي شود !

هزاران لاک پشت و پرنده در تالاب پریشان زنده زنده سوختند

فاجعه زيست محيطي در تالاب پريشان