پنجشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۸۷

دلالان ، رقبای پیروز دولت در خرید گندم از کشاورزان

علي رغم ادعاهاي دولت مبني بر كنترل بحران خشكسالي و به حداقل رساندن تبعات منفي ناشی از آن ،خبرهاي رسيده از سراسر كشور حاكي از آن است كه برخي از مراكز خريد دولتي گندم تا به امروز موفق به خريد حتي يك كيلو گندم از كشاورزان نشده اند !!

علت اصلي هر چند مي تواند سرماي زمستان گذشته و خشكسالي تابستان امسال باشد كه بخش اعظم محصول گندم كشاورزان را نابود كرد ، اما هجوم دلالان به سمت روستاها و زمين هاي كشاورزي جهت خريد گندم مازاد بر مصرف كشاورزان با قيمتي بالاتر از قيمت خريد توسط دولت ، باعث شده است همان ميزان اندك محصولي كه از سرما و خشكسالي جان سالم بدر برده اند هم راهي مراكز دولتي خريد گندم نشوند .

در حالي كه قيمت خريد تضميني گندم توسط دولت 290 تومان در هر كيلو تعيين شده است ، ضمن اينكه بخشي از هزينه برداشت و حمل آن تا سيلو نيز بر عهده خود كشاورز است ، دلالان هر كيلو گندم را كيلويي 400 و حتي در برخي نقاط تا 500 تومان از كشاورز خريداري كرده و هزينه برداشت و حمل آن را نيز متقبل مي شوند!! متاسفانه يك دانه از گندم خريداري شده توسط دلالان ، وارد چرخه توليد آرد و نان جهت مصارف انساني نمي شود و تماما به مصرف دام و طيور مي رسد .

شايد مديريت صحيح در كنترل بحران خشكسالي كه دولتمردان از آن صحبت مي كنند در همين حد باشد كه نماينده دولت در امور كشاورزي ( جهاد كشاورزي ) با صدور بيانيه هاي عتاب آميز ، كشاورزان را تهديد ميكند در صورتي كه گندم مازاد بر مصرف خود را به دولت نفروشند ، نهاده هاي يارانه دار از قبيل كود را در اختيار كشاورزان خاطي قرار نخواهد داد . و از آنجاييكه كود هاي يارانه اي دولت ، معمولا نصف نياز اكثر كشاورزان را هم تامين نمي كند و كشاورزان مجبور اند نيازهاي كودي خود را از بازار آزاد بر طرف نمايند ، اعتنايي به اين بيانيه ها نمي كنند.!!

بحران كمبود آرد هم اكنون در نانوايي هاي سطح شهر ( بخصوص شهرهاي بزرگ ) مشهود است . تعطيلي هاي نامتعارف نانوايي ها به علت نداشتن آرد بيشتر از گذشته به چشم مي خورد ، ضمن اينكه ساعات كاري برخي از نانوايي ها به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرده است .

در اين بين ، دولتي كه ادعاي توانايي مديريت جهان را دارد ، دولتي كه دروغ بودن ادعاهايش به دفعات ثابت شده است، دولتي كه امروز همه ايران فهميده اند شاخ و شانه كشيدن ها و ادعاي برتر بودنش در مذاكرات با غرب ، رجزخواني هايي از سر ضعف بيش نيست ، دولتي كه ناتوان از تامين داخلي نان مردمش است ، ساده ترين راه را برگزيده است : "مجوز واردات1/6 ميليون تن گندم ، برنج و روغن خام صادر شد ."

در همین ارتباط :

مجوز واردات 6.1 میلیون تن گندم، برنج و روغن خام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر