سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۲، ۱۳۸۸

تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل !

« ركسانا صابري » خبرنگار آمريكايي – ايراني كه چند ماه پيش ابتدا به جرم فعاليت خبري «بدون مجوز» بازداشت و در ادامه با تغيير ناگهاني در مسير پرونده و نوع اتهامش به جرم « جاسوسي » براي آمريكا به هشت سال زندان محكوم گرديده بود ، روز گذشته با حكم دادگاه تجديد نظر از زندان آزاد شد و حكم هشت سال زندان دادگاه بدوي به دو سال زندان تعليقي به مدت پنج سال كاهش يافت . به گفته « عليرضا جمشيدي » سخنگوي قوه قضاييه ، قاضي دادگاه تجديد نظر با در نظر گرفتن اين موضوع كه خانم صابري براي اولين بار !!! مرتكب اين جرم ( جاسوسي براي آمريكا ) شده است و با توجه به اظهار ندامت و پشيماني وي و در راستاي رافت و عطوفت اسلامي اين حكم را صادر كرده است !! فارغ از گفته هاي آقاي جمشيدي و اينكه جاسوسي براي يك بار حلال است و قابل گذشت و بخشش !! از همان ابتدا بي گناهي خانم صابري و دخالت اهرم ها و بازي هاي سياسي در پرونده وي كاملا روشن و مشهود بود . اما آيا جمهوري اسلامي توانسته است از اين بازي امتيازي به نفع خود ( و نه مردم ) كسب كند و يا مانند مواردي در گذشته در برابر فشارهاي بين المللي مجبور به عقب نشيني شده است ؟ گذشته از همه اين مسائل، به راستي چند انسان بي گناه مانند خانم صابري تا به امروز اسير و گرفتار « بازي هاي سياسي » جمهوري اسلامي شده اند ؟ بي گناهاني كه برخلاف خانم صابري اين شانس را نداشتند تا به اين گستردگي مورد حمايت بين المللي قرار بگيرند و چه بسا جان خود را در اين راه گذاشته اند .

پرونده ركسانا صابري با وجود پايان شيرين اش بار ديگر نمايش تلخي بود از فاجعه اي كه در جمهوري اسلامي و به ويژه در دستگاه قضايي آن مي گذرد . تراژدي كه نشان داد جمهوري اسلامي « رسواي بي آبرويي » شده است كه بدون احساس نياز به اقناع افكار عمومي در قبال رفتارش و فارغ از هر نوع قيد و بند اخلاقي، براي گسترش سايه رعب و وحشت در راستاي حفظ موجوديت نامشروع اش حاضر به شروع هر نوع بازي كثيف سياسي و انجام هر عمل و جنايتي است : از اتهام نارواي جاسوسي و به زندان انداختن يك خبرنگار تا اعدام دل آراي بي گناه و بي پناه در سحرگاه يك روز بهاري !!


یکشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۸۸

بي گناهي كه هم تا پاي دار رفت و هم بر بالاي دار !










حكم اعدام « دل آرا » ي 23 ساله كه از 17 سالگي به اتهام قتل عمد در زندان به سر مي برد ، صبح ديروز به طور كاملا ناگهاني و غير منتظره در زندان مركزي رشت به اجرا درآمد ! « دل آرا » متهم بود در زماني كه تنها 17 سال بيشتر نداشت با همدستي پسر مورد علاقه اش يكي از خويشاوندان مادري اش را به قتل رسانده است . هر چند در بازجويي هاي اوليه ، « دل آرا » اتهام ارتكاب قتل را بر عهده گرفت اما بعدها در جلسات دادگاه اعلام كرد كه تحت تاثير حرف هاي دوست پسرش كه از او خواسته بود چون زير 18 سال سن دارد و مجازات سنگيني متوجه او نيست ارتكاب جرم را بر عهده بگيرد چنين اعترافي كرده است . « عبدالصمد خرمشاهي » حقوقدان و از وكلاي برجسته دادگستري كه وكالت پرونده دل آرا را برعهده داشته است بر اين باور است كه بنا بر شواهد و ادله غيرقابل انكار موجود در پرونده خانم دارابي نمي تواند قاتل باشد . وي همچنين در مصاحبه با روزنامه اعتماد تاكيد كرده است كه با توجه به گزارش پزشكي قانوني و اينكه دل آرا « چپ دست » بوده است امكان ندارد كه قتل توسط او صورت گرفته باشد ( نقل به مضمون ) .

جمهوري اسلامي ايران جزء معدود كشورهايي است كه بر خلاف عهد نامه هاي بين المللي همچنان اقدام به اعدام متهمين زير 18 سال مي كند . در طي سه سال گذشته جمعا 33 نوجوان زير 18 سال در دنيا اعدام شده اند كه از اين تعداد 26 اعدام توسط جمهوري اسلامي صورت گرفته است !!

ترديدي نيست كه اگر پرونده خانم دارابي در يك سيستم قضايي « سالم و عادل » مورد بررسي و قضاوت قرار مي گرفت ، سرنوشتي به مراتب متفاوت از آنچه كه گذشت در انتظار او بود . نگاهي گذرا به نحوه اجراي احكام « سنگسار » و « اعدام » در سالهاي اخير بيانگر تسلط گروهي بر قوه قضايي ايران است گه گويا از قدرتي مافوق قدرت و اختيارات رياست اين قوه برخوردار است ، گروهي كه علاقه و بي صبري فراواني براي گرفتن جان انسانها و ريختن خون آنان دارد ! در مورد دل آرا ، اينكه در يك روز تعطيل كاري و بدون اطلاع به وكيل وي _ كه بر طبق قانون بايد 48 ساعت قبل وكيل متهم در جريان اجراي حكم قرار داده مي شد _ و بر خلاف دستور رياست قوه قضاييه مبني بر توقف اجراي حكم به منظور جلب رضايت اولياي دم ، حكم اعدام را به طور كاملا اتفاقي و غير منتظره به اجرا درآورند چه معنايي مي تواند داشته باشد جز اينكه گروهي « جنايت پيشه » سالهاست در حاكميت جمهوري اسلامي رخنه كرده است كه دقيقا مشخص نيست به پشتوانه كدام آموزه مذهبي و ديني ، كدام آيين و مرام و مسلك اين جهاني ، اشتهاي سيري ناپذيري نسبت به گرفتن جان انسانها و ريختن خون آنان دارد ؟!

كلام آخر اينكه اي كاش خانواده مقتول مي توانستند درك كنند كه به فرض ارتكاب جرم توسط « دل‌آرا » ، گذراندن 6 سال از بهترين روزهاي زندگي ، جواني اش ، در زندان و زير تيغ براي تاديب و عبرت خود او و ديگران كافي بود و با گذشتن از حق اعدامي كه قانون فعلي به آنان داده است زندگي دگرباره به او مي بخشيدند .

در همین ارتباط :

به راحتی دخترتان را اعدام می کنیم و هیچ کاری نمی توانید بکنید !